Záručná doba v podmienkach Slovenskej republiky
Úvod
Záručná doba je pre spotrebiteľov jedným zo základných práv pri nákupe tovarov a služieb. Mnoho ľudí si však často nie je istých, aké sú ich práva, resp. čo môžu očakávať, keď sa niečo pokazí. V tomto článku by sme Vám preto chceli odpovedať na niekoľko otázok, ktoré Vám môžu pomôcť lepšie sa orientovať v tejto téme.
1. Čo je to záručná doba a ako dlho trvá?
Záručná doba je obdobie, počas ktorého má spotrebiteľ právo reklamovať tovar alebo službu, ak sa na nich vyskytne vada. V Európskej únii, vrátane Slovenska, je štandardná (všeobecná) záručná doba pre spotrebiteľov 24 mesiacov, t. j. dva roky. Pri určitých druhoch tovarov alebo služieb však môže byť záručná doba aj odlišná. Napríklad potraviny alebo iné výrobky, ktoré podliehajú rýchlejšej skaze môžu mať výrazne kratšiu záručnú dobu, ktorá sa zväčša riadi dátumom spotreby. Na druhej strane je napríklad pri zhotovení stavby zo zákona predĺžená záručná doba až na 3 roky, a to od obdobia, kedy si spotrebiteľ stavbu mal prevziať. Tovary a služby, ktoré si vyžadujú osobitné podmienky skladovania alebo používania, môžu mať upravenú záručnú dobu na základe dohody medzi obchodníkom a spotrebiteľom, pričom táto dohoda musí byť spotrebiteľovi jasne oznámená pred uzavretím kúpnej zmluvy.
Zároveň je v tejto súvislosti dôležité uviesť, že obchodníci môžu ponúkať aj tzv. predĺženú záruku, ktorá sa vzťahuje nad rámec zákonnej záručnej doby, teda poskytne sa na dlhšie než zákonom stanovené obdobie. V tomto prípade však ide o službu, ktorú môže (avšak nemusí) obchodník spotrebiteľovi dobrovoľne poskytnúť – a to či už bezodplatne, alebo aj za extra príplatok.
2. Čo všetko pokrýva záručná doba?
Záručná doba pokrýva vady, ktoré boli na tovare alebo službe prítomné v čase predaja, alebo sa objavili neskôr počas plynutia záručnej doby v dôsledku nedostatku kvality či výrobnej chyby. Spotrebiteľ má právo požadovať opravu alebo výmenu tovaru, alebo služby, zľavu z ceny alebo vrátenie peňazí, ak sa vada nedá odstrániť.
Dôležité je však mať na pamäti, že záruka sa nevzťahuje na vady, ktoré vznikli v dôsledku nesprávneho používania tovaru, alebo služby, prípadne jeho opotrebenia pri bežnom používaní.
3. Ako postupovať pri reklamácii tovaru, alebo služby počas záručnej doby?
Ak zistíte, že Váš tovar, alebo služba má vadu, prvým krokom je kontaktovať obchodníka, u ktorého ste tovar, alebo službu zakúpili. Obchodník je povinný prijať reklamáciu a vyhodnotiť ju. Ak reklamačný poriadok obchodníka nestanovuje inak, potom by ste si pre tento účel mali so sebou zároveň priniesť doklad o kúpe (napríklad pokladničný blok alebo faktúru), pretože ten slúži ako dôkaz o tom, že tovar, alebo služba bol zakúpený u daného obchodníka.
Obchodník má 30 dní na vybavenie reklamácie. Ak obchodník v tejto lehote reklamáciu nevybaví, máte právo odstúpiť od zmluvy a žiadať vrátenie peňazí, alebo prípadne žiadať výmenu tovaru za nový.
4. Čo robiť, ak obchodník reklamáciu neuzná?
Ak obchodník zamietne Vašu reklamáciu, napríklad z dôvodu, že vadu považuje za spôsobenú nesprávnym používaním alebo opotrebením, máte právo požiadať o nezávislé odborné posúdenie tovaru. Zároveň sa možno obrátiť na Slovenskú obchodnú inšpekciu (SOI), ktorá síce nemá priamu právomoc vyriešiť Váš spor o prípadnom zamietnutí reklamácie, avšak môže vykonať kontrolu, či obchodník neporušuje práva spotrebiteľov, čím vytvára primeraný tlak na obchodníka, ktorý je pod hrozbou sankcie „donútený“ konať tak, aby pri svojej obchodnej činnosti, ako aj pri vybavovaní prípadných reklamácií tovarov a služieb postupoval v súlade so všetkými platnými právnymi predpismi. V krajnom prípade môžete vec riešiť aj súdnou cestou, ale vždy je dobré sa najprv pokúsiť o dosiahnutie dohody s obchodníkom.
Záver
Záručná doba je dôležitou ochranou pre spotrebiteľa, ktorá mu zaručuje právo na kvalitný tovar a služby. Dôležité je vedieť, čo presne záruka pokrýva a ako správne postupovať pri reklamácii. Poznanie svojich práv Vám môže ušetriť čas a stres, ak sa dostanete do situácie, keď niečo nejde podľa Vašich očakávaní.